ماشین

ماشین سازی

ماشین

ماشین سازی

ون جدید

ون های مجهز و ایده فورد

ون ها در دنیای حمل و نقل کاربرد زیادی همچون ون توریستی  ون خانوادگی و ون های مسافرتی دارند  قیمت اجاره ون با توجه به شرکت سازنده متفاوت  و امکانات آنها متفاوت هستند یک شرکت خودروسازی به تازگی طرح اولیه ونی را منتشر کرده که در آن یخچال، قهوه ساز و یک  تلویزیون ۴۰ اینچی وجود دارد .

شرکت براباس طرح اولیه خودروی جدیدی را ارائه کرده در آن یخچال قهوه ساز و یک سیستم سرگرمی کامل وجود دارد.

در اصل قلب  این ون تشریفاتی  سیستم کنترل پنل لمسی براباس است. این سیستم کنترل یک صفحه لمسی است که در اختیار دو سرنشین بخش عقبی خودرو قرار می گیرد. این پنل در خارج خودرو نیز قابل دسترسی است، بنابراین  مسافران می توانند حتی قبل از آنکه وارد خودروشوند، تنظیمات دلخواه خود را در سیستم وارد کنند اجاره ون با این امکانات هزینه ی بالایی خواهد داشت.

مسافرانی می توانند حالت صندلی خود را تنظیم کنند. می توان صندلی ها را در وضعیت خوابیده یا کاملا نشسته تنظیم کرد همچنین صندلی های هوشمند خودرو مجهز به دستگاه ماساژ، گرمکن و تهویه هستند تمام این تنظیمات را می توان در صفحه کنترل لمسی وارد کرد. همچنین هر صندلی مجهز به یک زیرپایی الکترونیکی است که پاهای مسافر خسته نشود

 

در این خودرو برای یک سیستم پارتیشنی الکترونیکی وجود دارد که درحقیقت تلویزیونی ۴۰ اینچی است. این  پارتیشن فضای جداگانه ای برای مسافران ایجاد می کند

کنار هر صندلی شارژر تعبیه شده است.

 

ون های توزیع کالا مجهز به پهباد ایده فورد

 

در آینده نزدیک ممکن است برخی ون ها به همراه پهپاد هایی در درون آنها عرضه شوند و بتوانند به جای انسان، بسته ها را تحویل دهند. گروهی در شرکت فورد استخدام شده اند تا تصور این ایده را اجرایی کنند و توانسته اند این ایده را در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا اسپانیا به دید عموم گذاشته و توضیحات آن را رسانه ای کنند.

 

 

این ایده از کجا آمد؟

 

این ایده از آنجایی سرچشمه گرفت که نیاز به تحویل بسته ها به سریع ترین و اقتصادی ترین شیوه ممکن به ذهن شرکت فورد رسید و با افرادی از این شرکت که در شانگهای فعالیت می کنند به ایده این ون رسیدند

این تیم سه نفره شامل Euishik Bang ، James Kuo  ، Chelsia Lau می شود و آن ها نام این ون را Auto delivery گذاشته اند.

این ون می تواند پهپادی را درون خود جای دهد که توانایی حمل بسته 15 قسمتی را دارا است و برای ساخت آن از پلتفرمی روباتیک به نام Carr-e استفاده شده است.استفاده و قرار دادن چنین ون خودرانی در خیابان، در آینده نزدیک دور از ذهن نیست و پروژه Blue Oval در حال کار بر روی ساخت نمونه ای واقعی از یک خودروی بدون راننده با قابلیت سطح 4 است و به این معنا است که شاید در آینده نزدیک و تا سال 2021 دیگر نیازی به انسان برای انجام شغل های ناوگانی سبک نباشد.

البته فورد اولین و تنها شرکتی نیست که در حال توسعه این دسته از ربات های حمل و نقل است و شرکت UPS که یکی از بزرگ ترین شرکت های حمل و نقل دنیا است، پهپادی را بر روی کامیون های قهوه ای و نمادین بارگزاری کرده و همچنین آمازون نیز مدتی است که از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل بسته هایی تا محدوده 24 کیلومتری استفاده می کند.

در شهر واشنگتن نیز به زودی خودروهای بدون راننده مخصوصی برای تحویل مواد غذایی به کار گرفته می شوند. البته تا مدتی انسان ها آنلاین در حال کنترل این وسایل نقلیه بدون راننده هستند تا اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد

مطالب مرتبط:
اجاره ون تشریفاتی
اجاره اتوبوس
سفر چند روزه با اجاره ون دربستی
ترانسفر تشریفاتی
اجاره ون دربستی
کرایه ون و اتوبوس تهران
Rent a car in Shiraz

ازدواج

برنامه ریزی عروسی


روز عروسی یکی از مهم ترین روزهای زندگی است. همه چیز در این روز باید توسط تشریفات مجالس بدون هیچ کم و کاستی برگزار شود. اقدامات قبل و بعد و انتخاب خدمات  مجالس باید به طور دقیق برنامه ریزی شوند. برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عروسی ممکن است حتی تا یک ماه به طول انجامد. در اینجا برخی از اساسی ترین گام هایی را که باید در برنامه ریزی های خود مد نظر قرار دهید ذکر می کنیم:


گام اساسی اول: تعیین تاریخ عروسی


بدیهی است که همه برنامه ریزی های شما در مورد تشریفات عروسی به این تاریخ بستگی دارد. بنابراین ابتدا متناسب با آداب و رسوم خودتان نسبت به تعیین این تاریخ اقدام کنیدفراموش نکنید که در تعیین روز جشن مسائل زیر را در نظر بگیرید:


تاریخ مراسم روی هزینه های شما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال هزینه های اجاره تالار و سفره عقد در روزهای خاص و اعیاد و تعطیلات با روزهای عادی متفاوت است. حتی فصل برگزاری مراسم عروسی می تواند تاثیر زیادی در هزینه های شما داشته باشد.
مهمانان را در نظر بگیرید. اگر مهمانهایی از راه دور دارید بهتر است روزهای تعطیل را برای جشن خود انتخاب کنید.
اگر در شهرهای پرترافیک زندگی می کنید، در نظر داشته باشید که معمولا ترافیک خیابان ها در تاریخ های خاص مثل: روز مادر، روز پدر و دیگر اعیاد به مراتب بیشتر از روزهای عادی است و ممکن است روی برنامه ریزی شما تاثیر بگذارد.
در تعیین تاریخ مراسم خود، تداخل با برنامه ها و مراسم دوستان، آشنایان و نزدیکان را مد نظر داشته باشید. بهتر است قبل از نهایی کردن تاریخ، یک بار آن را در بین نزدیکان و بزرگ ترهای فامیل عنوان کنید تا مطمئن شوید با مراسم دیگری تداخل ندارد



گام اساسی دوم: تهیه لیست میهمانان


اهمیت این گام کمتر از تعیین تاریخ نیست. بسیاری از خانواده ها تصوری که از تعداد مهمانان خود دارند با واقعیت منطبق نیست. بنابراین هرگز به حدس و گمان و تخمین اکتفا نکنید. خواهید دید وقتی لیست میهمانان خود را روی کاغذ بیاورید، با آنچه در ذهن داشتید تفاوت زیادی دارد. نکته دیگر این است که تهیه این لیست شاید تا یک هفته به طول انجامد. چراکه برخی از مهمانان در ابتدا از قلم می افتند. بنابراین هرچه سریع تر لیستی کامل و شسته و رفته از مهمانان خود و همسرتان با ذکر نام و تعداد افراد خانواده مدعو، تهیه کنید.


یک تکنیک مهم


ممکن است نسبت به تعداد دقیق افرادی که ممکن است در جشن شما حضور پیدا کنند شک داشته باشید. مثلا نمی دانید که آیا خانواده ای که در شهر دیگری زندگی می کنند برای عروسی شما خواهند آمد یا خیر. در این حالت از تکنیک تخمین سه نقطه ای استفاده کنید. ابتدا تعداد کسانی را که مطمئن هستید به جشن شما خواهند آمد محاسبه کنید. بعد از آن تعداد کل مهمانان را با فرض اینکه همه و همه به جشن شما خواهند آمد محاسبه کنید. حال میانگین این دو عدد را به دست آورید و مبنای محاسبات خود قرار دهید.


گام اساسی سوم: تعیین بودجه


بعد از تعیین تاریخ و تعداد مهمانان، باید نسبت به بودجه ای که قصد دارید برای عروسی خود خرج کنید، تصمیم گیری کنید. بهتر است قبل از هرچیز در این مورد با دوستان و نزدیکانی که اخیرا جشن خود را برگزار کرده اند مشورت کنیدهزینه ها را به صورت تفکیک شده (تالار عروسی، لباس عروس، آرایش عروس، گل، ماشین عروس و…) روی کاغذ بنویسید. سپس نسبت به تعدیل آنها با توجه به آنچه که در نظر گرفته اید اقدام کنید. تحقیق در بازار را فراموش نکنید. با کمی پرس و جو در بازار می توانید تصمیم بهتری بگیرید.


گام اساسی چهارم: تعیین محل برگزاری جشن


باغ یا تالار، منزل مسکونی یا ویلای یکی از نزدیکان فرقی نمی کند. آنچه مهم است توافق شما و همسرتان بر سر محل برگزاری و نیز بودجه ای است که برای آن در نظر گرفته اید. در تعیین محل برگزاری مراسم عروسی علاوه بر اینها، نکات دیگری نظیر: تعداد مهمانان، فصل برگزاری، آب و هوای منطقه، مسافت، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها می تواند در تصمیم گیری شما درباره محل برگزاری مراسم تاثیرگذار باشد. اگر تاریخ جشن شما، یکی از اعیاد و یا روزهای خاص است، هرچه سریع تر نسبت به رزور تالار و یا باغ اقدام کنید. چراکه ممکن است در تاریخ مورد نظر شما، تالار ها و باغ های مناسب رزرو شده باشند.


دیگر اقدامات


چهار گامی که در بالا ذکر شد در واقع گام های اصلی برنامه ریزی عروسی هستند که حداقل شش ماه قبل از جشن باید انجام شده باشندبعد از تعیین تاریخ، تعداد مهمانان، بودجه و محل برگزاری، باید نسبت به برنامه ریزی موارد زیر اقدام کنید:


انتخاب دفتر ثبت ازدواج: در صورتی که قبلا به صورت رسمی ازدواج خود را ثبت نکرده اید باید نسبت به هماهنگی و رزرو قرار ملاقات با دفتر ثبت ازدواج، اقدام کنید. سعی کنید مسافت دفتر ثبت ازدواج با محل مراسم را در نظر بگیرید.

عکاس و فیلم بردار (آتلیه عروس): با توجه به تنوع زیادی که در این بازار هست، ممکن است انتخاب عکاس و فیلمبردار متناسب با سلیقه شما گاه حتی تا یک ماه به طول انجامد. شما مشغله های دیگری هم دارید پس این مورد را نیز در اولویت قرار دهید. حداقل تا ۴ ماه قبل از عروسی باید قرارداد آتلیه عروس را تنظیم کرده باشید.

آرایشگاه عروس: این مورد نیز باید حداقل چهارماه قبل از عروسی رزرو شده باشد. بنابراین قبل از اینکه دیر شود و استرس آن دامنگیر شما شود، در آرامش و با فراغ بال اقدام به انتخاب سالن آرایش کنید. در این مورد نزدیکی محل آرایشگاه به آتلیه عکاسی و گل فروشی را فراموش نکنید.

لباس عروس و کت و شلوار داماد: یکی از مهم ترین برنامه های شما انتخاب لباس است. شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنید تا بتوانید لباس عروس و کت و شلوار داماد را انتخاب کنید. پس هرگز این موارد را به روزهای آخر موکول نکنید. سعی کنید حداقل تا دو ماه قبل از عروسی، این موارد را نهایی کرده باشید.

گل فروشی: دسته گل عروس، تزیین ماشین عروس، گل آرایی سالن پذیرایی و… همه اینها مستلزم انتخاب و تنظیم وقت با یک گل فروشی مناسب است که باید حداقل یک ماه قبل از عروسی انجام شده باشد. سعی کنید گل فروشی را انتخاب کنید که به محل برگزاری جشن نزدیک باشد.

ماشین عروس: چنانچه قصد دارید ماشین عروس را اجاره کنید یا از دوستان و آشنایان امانت بگیرید، حداقل یک ماه قبل از عروسی هماهنگی های لازم را انجام دهید. نباید انجام این هماهنگی ها را به روزهای آخر موکول کنید.

محل سکونت: طوری برنامه ریزی کنید که حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری مراسم، منزل مشترک شما آماده زندگی باشد. تمیزکاری و نظافت، رنگ و نقاشی، جهازبرون و چیدن وسایل، نصب پرده ها و… زمان و انرژی زیادی را از شما خواهند گرفت. هرگز این موارد را تا روزهای آخر به تاخیر نیندازید. اگر قصد رهن و یا اجاره خانه را دارید حداقل دوماه قبل از عروسی باید اقدام کنید. قرارداد اجاره شما یک ماه قبل از مراسم باید امضا شده باشد. پس اگر می خواهید استرس نداشته باشید، عجله کنید.

خرید عروس و داماد: معمولا در آداب و رسوم اکثر مردم، خریدهایی موسوم به عروس و داماد وجود دارد و اجناسی از قبیل: چمدان، آینه و شمعدان، لباس، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی و… وجود دارد. مطابق با آداب ورسوم خود این خریدها را برنامه ریزی و اجرا کنید.

تهیه و توزیع کارت عروسی: خیلی از خانواده ها تهیه و توزیع کارت های دعوت را جزء آخرین اقدامات قرار می دهند و معمولا در روزهای نزدیک به عروسی با عجله اقدام به نوشتن و توزیع کارت ها می کنند. در نتیجه برخی از مهمانان از قلم می افتند یا برای رساندن کارت دعوت به دست برخی از مهمانان فرصتی نمی ماند. متاسفانه این موارد در جشن های عروسی بسیاری دیده شده است. توصیه می کنیم با استفاده از لیست مهمانان که در گام دوم برنامه تهیه کردید، حداقل یک ماه مانده با تاریخ برگزاری عروسی، کارت ها را سفارش بدهید و پس از دریافت، اقدام به نوشتن کارت ها کرده و به مرور آنها را توزیع کنید. به این ترتیب هم احترام مهمانان حفظ شده است و هم مطمئن هستید که همه کارت دریافت کرده اند.

 
چنانچه با استفاده از این نکات، جشن ازدواج خود را برنامه ریزی کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که مهمانی شما بدون هیچ نگرانی و استرسی به بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد. بسیاری از استرس ها و نگرانی های قبل و بعد عروسی ریشه در عدم برنامه ریزی دارد. بنابراین از همین حالا نسبت به برنامه ریزی مراسم عروسی خود اقدام کنید.
 

مطالب مرتبط

لباس عروس و تاج عروس

تشریفات و لباس عروس

عروسی

برگزاری مراسم جشن

خدمات مجالس تهران

تشریفات عروسی

تشریفات مجالس

تشریفات مجالس

خدمات مجالس و نقش کیک عروسی در آن

خدمات مجالس

اسباب کشی آسان

چک لیست اسباب کشی

 

  قبل از اسباب کشی و حمل اثاثیه منزل و انتخاب اتوبار معتبر و حمل بار ارزان لازم است با برنامه ریزی مناسب اسباب کشی خود را آسان کنید.

 

یک ماه قبل ازاسباب کشی

 

به محض اینکه تصمیم  به اسباب کشی گرفتید،یک اتوبار از بهترین شرکت حمل اثاثیه را برای حرکت خود رزرو کنید. اگر شما نیازبه بسته بندی دارید، می توانید از اعضا خانواده کمک بگیرد

جعبه های مطمئن انتخاب کنید اگرچه حمل بار تهران با احتیاط جعبه ها را حمل می کند اما جعبه ها باید محکم باشند.

شروع به تمیز کردن کمد، گاراژ و اتاق زیر شیروانی کنید.

وسایل که لازم ندارید به خیریه ببخشید

در صورت امکان، راهنمای مالک برای لوازم خانگی در خانه جدید خود را دریافت کنید.

 

یک تا دو هفته قبل

 

بعد از بسته بندی جعبه ها نام و نام خانوادگی و آدرس جدید خود را  روی جعبه ها بنویسید.

شروع به پرداخت قبوض خود لغو روزنامه، اینترنت، تلویزیون کابلی، امنیت، کنترل آفات، باغبان ، و سایر خدمات دیگری که دریافت می کنید را فراموش نکنید.

 

روز قبل از حرکت

 

یخچال و فریزر را تمیز کنید، سپس آن را یخ زده و خشک کنید.

به اندازه کافی پول نقد به همراه داشته باشید.

از همسایه ها خداحافظی کنید

 

چک لیست قبل از جابجایی محل کار

 

  قبل از اسباب کشی و حمل اثاثیه منزل و انتخاب اتوبار معتبر و حمل بار ارزان لازم است با برنامه ریزی مناسب اسباب کشی خود را آسان کنید

جعبه های محکم و مناسب بخرید.

    شروع به تمیز کردن کمد، اتاق های که لازم ندارید و کابینت های فایل کنید

اقلام غیر ضروری را به خیریه اهدا کنید

تغییر آدرس کارت های کسب و کار خود را فراموش نکنید

    مالک ساختمان خود، مشتریان، مجلات، حسابهای شارژ و همه سازمانهای دیگر از تغییر آدرس خود مطلع کنید

    این ممکن است یک فرصت عالی برای به روز رسانی نرم افزار یا فن آوری باشد

 

یک تا دو هفته قبل از اسباب کشی

 

    برچسب جعبه های اسباب کشی را بر اساس شخص و سال سازماندهی کنید تا هنکامی منتقل می شوند، این امر هنگام سازماندهی مجدد مفید خواهد بود

    لغو روزنامه، امنیت، تمیز کردن کمک، چمن و / یا نگهداری در محیط داخلی و سایر خدمات دیگری که دریافت می کنید.

قاب عکس ها و وسایل شخصی خود را فراموش نکنید

 

هفته اسباب کشی

 

    کارمندان را تشویق کنید تا فضاهای خود را تمیز کنند

    دستگاه های کپی، کامپیوتر، پرینتر و سایر وسایل الکترونیکی را جدا کنید

 

روز قبل ازاسباب کشی

 

    یک کنفرانس پیش از حرکت با مدیران انجام دهید

    اجازه دهید همه کارکنان نقش و مسئولیت های خود را برای حمل اثاثیه اداری بدانند

    محدود کردن مشارکت کارکنان در روز حرکت

 

روز اسباب کشی

 

مطمئن شوید که که اتوبار تمام جعبه ها و وسایل و  اثاثیه اداری را در ماشین گذاشته است

 

اتوبارهای غرب تهران و اتوبار سردارجنگل تمام خدمات را با قیمت مناسب و به دقت و با توجه به تمام جزئیات برای شما انجام می دهد در صورت نیاز به خدمات  قبل از انجام اسباب کشی خود  با شرکت تماس گرفته و سرویس خود را رزرو کنید

 

مطالب مرتبط
اجاره ماشین برای سفر های بلند مدت
اتوبار
حمل اثاثیه منزل

iran car rental

Visit Mausoleum of Saadi, The Persian Poet, in Shiraz


The mausoleum of Saadi, known also as the tomb of Sa’dy or Sadiyeh, is one of the major tourist attractions of Shiraz. Huge number of Iranians and non-Iranians  pay a visit to this burial place withtehran car rental and show their respect to Saadi and interest in his works, prose and poems. This Iranian poet is a globally known scholar whose words have touched many hearts across the world and wakened up many minds to take new steps in their lives to reach higher levels of humanity. The ambiance of this location is much more attractive than its architecture although it has got interesting character by itself.and you go to Tehran with your family and  call Iran car rental  and aftrer that go to Shiraz or Isfahan easily or we bring you a car in Isfahan airport.


Tourism in Iran and a Few Words about Saadi


Saadi lived in 13th century, but he’s a man for all centuries. The rich depth of his writings and ideas with social and moral values have gone beyond time. His words have been quoted by Persian speaking people inside Iran and outside alike. Even Western sources have quoted him and continue to do so. He’s  widely recognized as one of the great masters of classical Persian literature. Some even title him second only after Ferdowsy whose position for saving the Persian Language is unparalleled and no one could even do what he did.
The reputation of Saa’i in Persian literature is because of his eloquence in using the language. After 8 centuries, his works are still easy to understand and his ideas are still admirable for the speakers of the language. His style of Farsicizing borrowed words from Arabic in Persian made it a lot easier to use those words in everyday use and understand them although Arabic was not a language of the same origin as Persian.
Saadi was a man of learning. Spending infancy and childhood without a father and going through youth in poverty and hardship never stopped him from pursuing learning. Therefore, he left his birthplace to Baghdad where Nezamieh university was the center of knowledge and many studied there in the Islamic world. Among various subjects that he studied there, he proved to be excellent in Arabic literature, Islamic sciences, history, governance, law and Islamic theology.
Saaadi was a man of traveling. Mongols invasion and unstable situation in Iran led him a lifetime of living abroad in various countries like Anatolia, Syria, Egypt,Iraq, Sindh (Today’s Pakistan), India, Central Asia, Hijaz (Today’s Saudi Arabia), etc. Eventually, after 30 years, he returned to his birthplace as an elderly man and was welcomed and highly respected.
He was titled “Sheikh” because of his knowledge and found followers who pursued his values and words.


Saadi’s Literary Works


Saadi’s Mausoleum inside a Persian Garden, Shiraz, Iran
Within two years after his return to Shiraz, Saadi wrote his two most famous books: Bustan, also known as Bostan (The Orchard) in 1257 and Golestan, known as Gulistan (The Rose Garden) in 1258. Bostan is entirely in verse introduces moral virtues and Gulistan is mainly in prose containing stories and personal anecdotes.
His works in forms of Lyrics and Odes are also well-known by the enthusiasts of Persia literature. He has created some works in Arabic as well.

 


The Construction & Architecture of the Mausoleum of Saadi


Tiles Decorating the Entrance of Saadi Mausoleum
Saadi was buried in a village outside Shiraz which is now part of the city although it’s at the outskirt in a relatively poor neighborhood. Under Karimkhan-e Zand, the 18th century ruler of Shiraz, the present Saadi’s mausoleum was built to further honor him. It’s in form of a multi-sided building with a cupola on top. From outside it may look like a square structure due to its flat facade decorated with Shirazi tiles depicting tree of life in various colors. Inside, you can see the 8 corners of the building and large lamp hanging from the ceiling. His grave is beautifully carved in Persian.
Later this building was connected to another tomb of a Shirazi poet, Shurideh Shirazi by a colonnade portico. Under Reza Shah, the father of the last Shah of Iran and founder of Pahlavi dynasty,  the mausoleum was restored and annexed by some newer parts. Andre Godard, the French architect had been assigned the task of restoring several historical monuments in Iran and so forth.
The Mausoleum of Saadi is located inside a garden where beautiful flowers and several cypress trees are planted to make the setting even more beautiful. A fish pond in an underground reached by some steps lead visitors to some water channels that has been in use since the time of Saadi at this place. Today there’s some fish crossing channels and coming to the center where people can see them.
Recently, as more and more people come to this place to visit Saadi’s Mausoleum and show their respect to the poet, the garden has been enlarged and can accommodate three times more visitors in it.

Related content:
Tourists and familiarity with the city of Shiraz
car rental iran

عروس

هفت شبانه روز عروسی در کردستان

 

با گذر از سنت به مدرنیته، برگزاری مراسم عروسی در مناطق مختلف کشور کوتاه و یک‌ شکل شده‌ است؛ اما در گذشته، نحوه‌ی اجرای خدمات عروسی در بعضی مناطق، حتی از یک روستا به روستای دیگر متفاوت بود. یکی از مناطقی کهتشریفات عروسی را  به شیوه‌های جالب و متفاوتی برگزار می‌کردند، کردستان است.

یک پژوهشگر منطقه‌ی کردستان با بیان این‌که بسیاری از دیگر رسوم، کم‌رنگ یا در بعضی موارد از بین رفته‌اند، درباره‌ی مراسم خواستگاری و سفره عقد  در کردستان اظهار کرد: رسم خواستگاری در این منطقه به این صورت بود که پسر موضوع خواستگاری را با بزرگ‌تر خانواده‌ی خود در میان می‌گذاشت و اگر نظر او مساعد بود، چند نفر از مردان فامیل داماد برای خواستگاری به خانه‌ی دختر و نزد پدر یا بزرگ‌تر او می‌رفتند. پدر عروس هم در جواب، از خانواده‌ی داماد زمان می‌خواست تا از بزرگ‌ترهای فامیل و خانواده‌اش مشورت بگیرد. اگر جواب مشورت مثبت بود، یک روز خانواده‌ی داماد به خانه‌ی عروس می‌رفت. در آن روز و بعد از گرفتن جواب، یک نفر از مردان خانواده‌ی داماد در میان مجلس بلند می‌شد و دست تمام مردان فامیل خانواده‌ی عروس را می‌بوسید. به این رسم «دسماچ که‌ده‌ی» می‌گویند و به این معنی است که کار، قطعی شده‌ استچند روز بعد از اجرای این رسم، برگزاری مراسم عقد تدارک دیده می‌شود.

شیوه‌ی برپایی مراسم عقد در بخشی از کردستان نیز توضیح میدهند  به این رسم «ماره بریه‌ی» هم می‌گویند و در یک روز، خانواده‌ی داماد غذا و خوراکی تهیه می‌کند و بعدازظهر همراه فامیل خود به خانه‌ی عروس می‌رود. ‌بعد از این‌که اقوام عروس و داماد شام را صرف کردند، عده‌ای از مردان در یک اتاق جمع می‌شوند و ماموستا (به زبان کردی به‌معنی شیخ) را دعوت می‌کردند و دختر را در جمع همان مردان به عقد پسر درمی‌آوردند انها دی جی مهمانی ندارند و از موسیقی سنتی بهره میگیرند.و  اجرت ماموستا را خانواده‌ی داماد پرداخت می‌کرد..

هفت‌ شبانه‌روز جشن

 


این پژوهشگر درباره‌ی مراسم عروسی در بخش‌هایی از این استان، توضیح داد: مراسم عروسی تقریبا یک هفته طول می‌کشد؛ از روز دوشنبه‌ تا روز چهارشنبه‌، زنان همسایه برای کمک به خانه‌ی داماد می‌روند و نان می‌پزند. در این روزها، مراسم پای‌کوبی هم انجام می‌شود. روز چهارشنبه، خانواده‌ی داماد یک زن و یک دختر را به‌عنوان «پاوه‌یو» و«جل هرگیر» به خانه‌ی عروس می‌فرستد. همراه آن‌ها هم چند نفر را با بز و گوسفند می‌فرستد تا آن‌ها را در خانه‌ی عروس سر ببرند.

او درباره‌ی «پاوه‌یو» و«جل هرگیر» بیان کرد: پاوه‌یو در خانه‌ی عروس غذا می‌پزد و بر دستان عروس حنا می‌گذارد و او را برای مراسم آماده می‌کند، «جل هرگیر» هم لباس عروس را که خانواده‌ی داماد تهیه کرده و دوخته‌اند به خانه‌ی عروس می‌برد. او این لباس‌ها را داخل یک بقچه می‌پیچد و گوشه‌ی از تک‌تک لباس‌ها مانند پیراهن، کوا و سخمه را طوری‌ که از بقچه بیرون باشد، نمایان می‌کند. او بقچه را به دوش می‌گیرد و یک آینه را هم روی بقچه روی دوش خود می‌بندد. مسوولیت «جل هرگیر» در خانه‌ی عروس این است که فامیل عروس را به جشن عروسی دعوت کند.

تزیین عروس با سکه‌های ناصرالدین‌شاه
وی  درباره‌ی مراسم عروسی توضیح داد: لباس‌های عروس در روز عروسی شامل پیراهن، زیرپیراهن و شلوار زنانه‌ی کردی (از جنس براق)، سخمه، کوا و سلطه استزیورآلات او هم شامل فیس، گوبروک، دکمه و دولاو، لاکوا، بازن، تکبن و گردنبند و لوله با مهره‌های قدیمی است که به عروس آویزان می‌شود.

او درباره‌ی زیورآلات عروس، گفت: فیس، یک کلاه پارچه‌ای است که اطراف آن را با سکه‌های ناصرالدین‌شاهی و احمدشاهی پوشاند‌ه‌اند. لاکوا، گوبروک و دکمه و دولاو هم زیورآلات فلزی هستند که برای تزیین اطراف سخمه و سلطه به‌ کار می‌روند. بازن، دستبندهای برنز و پهنی است که دست‌ها و بازوهای عروس را با آن می‌پوشانند. تکبن، همان کمربند است و لوله هم وسیله‌ای است که به‌عنوان گردنبند از آن استفاده می‌شود و به‌شکل لوله است و از سکه‌ برای تزیین آن استفاده می‌شود.

این پژوهشگر منطقه‌ی کردستان اظهار کرد: به جای استفاده از تاج و تور، از یک وسیله‌ی حلبی به اسم «کلوتی» استفاده می‌شود که به‌شکل استوانه است و بر سر عروس می‌گذارند و روی آن را با یک پارچه یا «کِش» می‌پوشانند و اطراف آن را با گُل و اسکناس به‌وسیله‌ی سنجاق قفلی تزیین می‌کنند. وقتی عروس آماده‌ی رفتن می‌شود، داخل کفش یا جوراب او یک سکه‌ی پهلوی می‌گذارند که به معنی «پا زرین» بودن عروس است. هنگام خروج عروس از خانه‌ی پدر به سمت خانه‌ی داماد، برادر عروس یک شال به کمر او می‌بندد و دو دست عروس را برادر و یکی از اقوام نزدیک او می‌گیرند و از خانه خارج می‌کنند و رهسپار خانه‌ی داماد می‌شوند. گاهی عروس را با اسب یا قاطر می‌برند. قاطر و اسب را هم با جاجیم محلی، زنگوله، مهره و منگوله تزیین می‌کنند

.


داماد انار و سیب بر سر عروس می‌ریزد

 

 


او ادامه داد: در روز عروسی، برادر عروس یا یکی از نزدیکانش روی قاطر سوار و عروس هم به‌دنبال او سوار می‌شود و به سمت خانه‌ی داماد حرکت می‌کنندآن‌وقت یک نفر خبر آماده شدن عروس را به داماد می‌دهد و عده‌ای از زنان فامیل داماد مانند خواهر، عمه یا خاله‌ی داماد، چراغ‌های توریِ نفتی و آیینه به‌دست می‌گیرند و به خانه‌ی عروس می‌روند. چراغ نماد روشنی و آینه نماد زلالی و شفافیت است. در نیمه‌های راه، خانواده‌ی داماد به عروس می‌رسد و اطراف او را می‌گیرد و ترانه‌خوان‌ها با ترانه شروع به خواندن ترانه‌ی «باده باده» (بادا بادا، مبارک بادا) می‌کنند.

وی  بیان کرد: وقتی عروس به خانه‌ی داماد نزدیک می‌شود، داماد همراه یک نفر دیگر و دوست صمیمی‌اش به پشت‌ بام می‌رود و انار، سیب، به، سکه و نقل آماده می‌کندداماد هنگام رسیدن عروس، بر سر و تن او، سیب و انار می‌کوبد و دوست داماد هم بر سر عروس و مهمانان، نقل و سکه می‌پاشد. به این رسم «شاباش» می‌گویندسیب نماد پاکی و باکرگی، انار نماد عشق و به نماد بوی زیبای زندگی استهنگام ورود عروس به خانه‌ی داماد، عروس را روی لیف (لحاف دستبافت قرمزمی‌نشانند و زیر گوشه‌ای از لیف، حلوا می‌گذارند (در گذشته به جای شیرینی، از حلوا استفاده می‌شد)، وقتی عروس روی لیف می‌نشیند، مادر داماد با گفتن «بسم‌الله» سر عروس را به سمت حلوا خم می‌کند و سه‌بار آن را تکرار می‌کند، سپس حلوا را به نزدیکان و همراهان عروس تعارف می‌کند و به مهمانان می‌دهدبه‌نظر می‌رسد این شیرینی نشانه‌ی خوش‌یمنی و شیرینی وصلت و رابطه‌ی خوب عروس و مادر شوهر است.

 


بازگشت عروس به خانه‌ی پدرش

 


او درباره‌ی مراسم بعد از عروسی، توضیح داد: سه روز بعد از تمام شدن مراسم عروسی، مهمانان به خوش‌آمدگویی عروس می‌آیند و بعد از سه روز هم مراسم «تل» (توشه) برگزار می‌شود. در این مراسم فامیل عروس در خانه‌ی خود یک قابلمه برنج می‌پزند و همراه لباس‌های عروس و مقداری جهیزیه به خانه‌ی داماد می‌روند. یک هفته بعد از برگزاری این مراسم، نوبت به آخرین رسم از سلسله رسوم عروسی می‌رسد؛ این رسم «باوان» نام دارد. باوان در لغت به معنای خانه‌ی پدری است. در بعضی مناطق کردستان بعد از سه روز و در بعضی مناطق دیگر آن، بعد از یک هفته که عروس به خانه‌ی داماد رفت، برای دیدن خانواده‌ی خودش به خانه‌ی پدری می‌رود و چند روزی را با آن‌ها می‌گذراند. در آخر این روزها، پدر عروس هدیه‌ای به او می‌دهد تا به خانه‌ی خودش ‌ببرد.

 

مطالب مرتبط

لباس عروس و تاج عروس

تشریفات و لباس عروس

عروسی

برگزاری مراسم جشن

خدمات مجالس تهران

تشریفات عروسی

تشریفات مجالس

تشریفات مجالس

خدمات مجالس و نقش کیک عروسی در آن

خدمات مجالس